Personopplysninger – GDPR – sjekkliste
Lov om behandling av personopplysninger – LOV-2018-06-15-38 –(personopplysningsloven) trådte i kraft 20.07.2018, og er den norske oppfølgningen av EUs GDPR-forordning av 25.05.2018. Påpasselighet i forhold til de kravene som følger av denne lovgivningen, må følges opp kontinuerlig. Vi har derfor laget GDPR-sjekklisten nedenfor:
Sjekkliste GDPR, personopplysninger:
- Kartlegging: Finn ut hvilke personopplysninger som håndteres, hvilke systemer (IT eller manuelle) opplysningene behandles i, hvordan de samles inn og hvem som har tilgang til dem.
- Hva er formålet med personopplysningene virksomheten lagrer?
Husk at formålet må være spesifikt og legitimt, og ikke mer omfattende enn nødvendig for formålet. - På hvilken måte har vi fått samtykke fra de opplysningene gjelder til å bruke og lagre dem? Konkret innhentet aksept, gjennom avtale (f.eks. arbeidsavtale), annen lov eller berettiget interesse? Ref. GDPR §6.1 a-f.
- Har vi rutiner for sletting av personopplysningene?
Når opplysninger vi ikke lenger har et legitimt behov for, skal disse slettes ,eller når de opplysningene gjelder, krever det? - Har vi rutiner for å gi innsyn i personopplysninger vi har lagret dersom de opplysningene gjelder ber om det?
- Har vi rutiner for dataportabilitet; dvs. den enkeltes rett til å få utlevert personopplysningene sine og å lagre disse på en privat enhet til videre og personlig bruk, og den enkeltes rett til å flytte, kopiere eller overføre personopplysningene sine fra en virksomhet til en annen.
- Har vi rutiner og sikringstiltak som kan forhindre at personopplysninger kommer på avveie eller utilsiktet endres?
Alle virksomheter har plikt til å vareta informasjonssikkerhet og ha rutiner for internkontroll med innsamling, lagring og bruk av personopplysninger. - Har vi avtaler med virksomheter som driver databehandling for oss? Virksomheter som utfører IT- tjenester som f.eks. regnskap, reisebyrå, datalagring, e-post osv. skal ha en databehandler avtale med sine oppdragsgivere.
- Er daglig leder og andre i virksomhetens ledelse kjent med kravene i GDPR?
Daglig leder er behandlingsansvarlig, dvs. har det øverste ansvaret for at virksomheten drives i samsvar med personopplysningsloven og GDPR. - Har virksomheten satt i gang arbeid med å tilpasse seg til GDPR?
Kartlagt virksomhetens innsamling av personopplysninger, hvilke krav som gjelder for dette i GDPR og avdekket avvik mellom dagens praksis og kravene. - Har virksomheten utpekt en medarbeider til å ta ansvar for arbeidet med å tilpasse virksomheten til den nye lovgivningen og til å følge opp løpende?
Må eller bør vår virksomhet ha personvernombud?
Uansett om virksomheten er stor eller liten, håndterer liten eller stor mengde personopplysninger, vil det være behov for løpende å følge opp de kravene som følger av GDPR/personopplysningsloven.
Albaran, 17.09.2018
For ytterligere informasjon, kontakt gjerne:
Anders Dahl, Tore Amundsen, Tor Wilhelm Seim, Tor Mundal